ГоловнаПродукціяБронетехніка

Броньована ремонтно-евакуаційна машина БРЕМ «Атлет»

Броньована ремонтно-евакуаційна машина БРЕМ «Атлет» виконана на базі вузлів шасі танка "Оплот", що забезпечує БРЕМ у порівнянні з ним динамічні і мобільні характеристики, необхідний рівень захисту і прохідність.

БРЕМ «Атлет» призначена для вирішення широкого кола завдань технічного забезпечення танкових підрозділів при веденні ними всіх видів бойових дій, в різних погодних і кліматичних умовах. З її допомогою вирішуються такі завдання:

  • ведення технічної розвідки на полі бою вдень і вночі;
  • буксирування несправних і пошкоджених зразків бронетанкової техніки в найближчі укриття і на збірні пункти пошкоджених машин (ЗППМ);
  • запуск двигунів обслуговуваних машин електричним і пневматичним способами;
  • надання допомоги екіпажам в проведенні поточного ремонту;
  • проведення вантажопідйомних робіт;
  • витягування застряглих і затонулих зразків бронетанкової техніки в усіх видах застрягання;
  • форсування водних перешкод по дну;
  • виконання зварювально-ріжучих робіт;
  • виконання землерийних робіт при обладнанні ЗППМ, під'їздів та з'їздів, самообкопування та ін. 

БРЕМ «Атлет» використовується в складі ремонтно-евакуаційних груп технічного замикання гусеничних колон на маршах, збірних пунктів пошкоджених машин, частин і з'єднань, рятувально-евакуаційних груп при форсуванні водних перешкод, пунктів технічного спостереження та ін. Ними укомплектовуються рухомі засоби технічного забезпечення танкових батальйонів , механізованих бригад, дивізій та інших частин і з'єднань, оснащених важкої гусеничної технікою.

Компонувальна БРЕМ «Атлет» розділена на три ізольованих відділення:

  • жиле відділення, в якому розміщені члени екіпажу
  • машинне відділення, з розміщеною в ньому основною лебідкою, редуктором приводів і баками паливної системи і гідроприводу
  • моторно-трансмісійне відділення 

Зовні, на надгусеничних полицях розміщені відсіки допоміжної силової установки зі зварювальним устаткуванням і системою охолодження, гідропанелі навісного обладнання, допоміжної лебідки і акумуляторний відсік, а також баки паливної системи.

Моторно-трансмісійне відділення БРЕМ «Атлет» уніфіковано з МТВ базового танка і відрізняється від нього наявністю відбору потужності від основного двигуна для забезпечення функціонування навісного обладнання.

МТВ включає в себе двотактний, багатопаливний шестициліндровий дизель з горизонтальним розташуванням циліндрів, рідинною системою охолодження і редуктором приводів навісного обладнання, розміщеному в машинному відділенні. Силова установка може комплектуватися двигунами 1000 і 1200 к.с.

Двигун за допомогою двох зубчастих муфт з'єднаний з двома планетарними коробками передач, які забезпечують передачу крутного моменту на ведучі колеса.

Система живлення двигуна повітрям триступенева. Перший ступінь - інерційна решітка, друга і третя ступені - Циклон-касетний очищувач з ежекційним видаленням пилу. Ступінь очищення повітря 0,998%. Система охолодження силової установки рідинна, закрита, ежекційні типу, з використанням енергії відпрацьованих газів. На машині можуть бути встановлені реверсивні коробки передач, що забезпечують її розворот навколо центру мас, з сімома передачами переднього ходу і п'ятьма заднього. Управління коробками фрикційне, гідромеханічне, за допомогою двох механізмів розподілу, встановлених на картерах коробок.

У машинному відділенні, в середній частині корпуса машини, встановлюється основна лебідка, редуктор приводів навісного обладнання, баки паливної та гідросистеми, котел системи обігріву та інше обладнання. Основна тягова лебідка забезпечує евакуацію пошкоджених, що потонули, застряглих (з різними ступенями застрягання) танків і машин на їх базі з тяговим зусиллям 25т, а з застосуванням поліспастів на дві і на три гілки 50 і 75 т відповідно.

Лебідка розташована всередині корпусу і з'єднана з основним двигуном через редуктор приводів з механізмом відключення.
Видача троса забезпечується через поворотний пристрій в носовій частині корпусу і забезпечує його видачу під кутом до осі машини. У "похідному" положенні пристрій закривається герметичним кожухом.

Редуктор приводів, з встановленими на ньому гідронасосами забезпечує функціонування навісного та допоміжного обладнання при працюючому основному двигуні і здійснює відключення приводу основної лебідки.

В жилому відділенні, в носовій частині корпусу розташовані робочі місця екіпажу БРЕМ «Атлет», привод керування, контрольно-вимірювальні прилади, системи життєзабезпечення і укладка ЗІП.

У передній частині корпусу знаходиться відділення управління з розміщеними в ньому органами управління, контрольно-вимірювальними приладами систем руху БРЕМ «Атлет», органами управління бульдозерним і крановим обладнанням і сидінням механіка-водія. Всі основні органи управління уніфіковані з аналогічними системами базового танка і не вимагають додаткового перенавчання та звикання при підготовці механіків-водіїв.
Компонувальне робоче місце командира об'єднано з відділенням управління та місцем такелажника в один об'єм. В ньому розміщені засоби зв'язку та контрольно-вимірювальні прилади системи ПРХР, прицільно-спостережний комплекс командира, встановлений в люку з приводами наведення, аналогічному базовому танку. До складу комплексу входять: приціл командира ТКН-5 з вбудованим нічним каналом, приціл зенітної установки ПЗУ-7 і пульти наведення, перископічні однократні прилади спостереження типу ТНПО-160. Сюди також включені засоби зв'язку і навігації, а також контрольні блоки систем БРЕМ «Атлет» і внутрішня укладка ЗІП.

Сидіння такелажника розташовується у лівого борту, в жилому відділенні, поруч з місцем командира. На сидінні такелажника забезпечується, в певних ситуаціях, посадка необхідного спеціаліста або іншого службовця (командира, члена евакуйованого танка та ін.). У секторі такелажника здійснюється установка обладнання ППО, ГПО (гідропневмоочистка оглядових приладів), укладання ЗІП, установка калорифера та іншого обладнання.

Ходова частина БРЕМ «Атлет» повністю уніфікована з ходовою частиною танка і має сім обгумованих опорних і три обгумованих підтримуючих катка з кожного борту. На першому, другому і шостому елементах підвіски встановлюються гідравлічні амортизатори. Для установки на БРЕМ «Атлет» ходова частина доопрацьована під установку вимикачів підвіски при роботі крановим обладнанням і бульдозером. Пристосування для вимикання підвіски в "похідному" положенні укладаються на правій надгусеничній полиці.

В комплект до БРЕМ «Атлет» може поставлятися гусенична стрічка з паралельним гумово-металевим шарніром і обргумованою біговою доріжкою, в двох виконаннях - сталева, з грунтозацепами і асфальтоходами. Дана підвіска забезпечує високо швидкісний рух як по дорогах з твердим покриттям до 70 км/год., так і по пересіченій місцевості до 45 км/год.

З метою економії моторесурсу і для забезпечення функціонування навісного обладнання при непрацюючому основному двигуні на БРЕМ «Атлет» встановлюється допоміжна силова установка (ДСУ). ДСУ забезпечує роботу кранового, зварювального устаткування, допоміжної лебідки, бульдозерного обладнання, зарядного обладнання та роботу електрообладнання БРЕМ «Атлет» на стоянках. Установка включає в себе двигун Д-120 потужністю 30 к.с., що блокується, через редуктор з блоком гідронасосів і з'єднаний зі зварювальним генератором. Розміщується установка на лівій надгусеничній полиці в ізольованому відсіку. Доступ в відсік забезпечується через два орних люка. Заправна ємність паливної системи ДСУ становить 40 л. Система охолодження установки - комбінована, електрогідравлічна, вентиляторна, розташована за ДСУ в єдиному, розділеному перегородкою, відсіку.

Для забезпечення видачі троса основної лебідки, підтягування блоків поліспастів та інших робіт з переміщення вантажів БРЕМ «Атлет» обладнується допоміжної лебідкою з тяговим зусиллям до 900 кг.

Лебідка розташована на лівій надгусеничній полиці в ізольованому відсіку. Для забезпечення доступу, роботи, обслуговування, ремонту та монтажу/демонтажу, в корпусі є два люка. На лобовому люку закріплено привідний пристрій лебідки. Привід лебідки гідравлічний, з управлінням з корпусу, з місця механіка-водія.

Для забезпечення підйомно-транспортних операцій при виконанні ремонту, відновлення машин і здійснення напів-підйому танка при ремонті ходової частини на БРЕМ «Атлет» встановлюється кранове обладнання. Зусилля на гаку крана до 25 т. Кран встановлюється на корпусі БРЕМ «Атлет» на опорно-поворотному пристрої, який забезпечує йому кругове обертання.

Максимальний кут підйому стріли крана до 750. Робота кранового обладнання від основного або допоміжного двигунів забезпечує заміну будь-якого з двигунів, а також заміну іншого обладнання на самому БРЕМ «Атлет». Управління роботою кранового обладнання може здійснюватися як з місця механіка-водія, так і дистанційно зовні машини на відстані до 5 м. Кранове обладнання дозволяє здійснювати демонтаж і установку вежі, двигуна, трансмісії, елементів ходової частини, даху МТВ та інших вузлів і систем танка що обслуговується, а також іншого обладнання. Для роботи кранового обладнання необхідно провести підготовку і горизонтування майданчика, вимикнути підвіску, і наданими упорами використовувати бульдозер в якості аутригера. В неробочому положенні крюкова підвіска укладається на правій надгусеничній полиці. Роликовий блок крана з тросами захищається від бруду і опадів брезентовим чохлом.

Для проведення землерийних робіт - відриття капонірів, підготовки ЗППМ (збірних пунктів пошкоджених машин), облаштування з'їздів, під'їздів, засипання ровів, канав, окопів для проходження техніки - БРЕМ-ОПДОТ оснащена бульдозерним обладнанням. Бульдозер також може виконувати функції аутригера при проведенні підйомно-транспортних операцій і роль анкера при роботі з основною лебідкою.
Привід бульдозерного обладнання гідравлічний від гідронасосів, від основного двигуна або від допоміжного з керуванням з місця механіка-водія.
Продуктивність бульдозерного обладнання на глинистих ґрунтах до 120 м3/год. Ширина бульдозерного відвалу 2380 мм. У транспортному режимі бульдозерний відвал встановлюється на стопор за допомогою стяжок.

Для забезпечення евакуації і буксирування пошкоджених, непрацездатних або некерованих машин до місця проведення обслуговування або ремонту на БРЕМ «Атлет» встановлюється жорстка зчіпка.

Вона дозволяє проводити буксирування машини, що обслуговується або однотипних танків і машин на їх базі без обмеження по дальності зі швидкостями до 25 км/год. або відповідно до вимог на буксирування конкретного зразка. Для буксирування керованої техніки на нежорсткій зчепленні і для буксирування самого БРЕМ «Атлет» на корпусі, спереду і ззаду, приварені буксирувальні гаки і в укладанні покладені додаткові буксирувальні троси.

Зварювальне обладнання призначене для проведення зварювальних та розрізочних робіт при ремонті пошкодженої або зламаної техніки. Товщина застосовуваних електродів до 5 мм. Сила зварювального струму до 300 А.

Привід зварювального обладнання здійснюється від допоміжної силової установки та генератора СГ-10. За допомогою наданих в ЗІП кабелів і шлангів можливе проведення електро та газозварювальних робіт на відстані до 20 м від БРЕМ «Атлет». Проведення зварювальних робіт здійснює один з членів екіпажу, що пройшов професійну підготовку.

БРЕМ «Атлет» може долати водні перешкоди глибиною до 5 м. При цьому на нього встановлюється труба-лаз, через яку екіпаж може покинути машину в разі аварії. Також можливе проведення коригування напрямку руху машини одним з членів екіпажу, які перебувають в трубі в надводному положенні, при проходженні непрямолінійного маршруту під час підготовки подолання перешкоди танками.
Для забезпечення роботи двигуна в підводному положенні на БРЕМ «Атлет» встановлюються дві труби для забору повітря і викиду відпрацьованих газів. У "похідному" положенні труби укладаються на дах відсіку допоміжного агрегату.

БРЕМ «Атлет» має можливість долати водні перешкоди без підготовки глибиною до 1,8 м і з підготовкою до 5 м. Після завершення подолання перешкоди труби демонтуються і укладаються на штатне місце на даху відсіку ДСУ.

Для виконання робіт з ремонту та відновлення пошкоджених або зламаних обслуговуваних бойових машин, БРЕМ «Атлет» укомплектована набором інструментів і пристосувань для здійснення польового ремонту по ходової частини, трансмісії, системам МТВ. Весь необхідний комплект укладається у два спеціалізованих герметичних контейнера, встановлюваних на даху корпусу над відсіком основної лебідки. При необхідності будь-який з контейнерів може бути знятий з машини і залишений біля танка, на якому здійснюються ремонтні роботи. Сама БРЕМ «Атлет» може бути задіяна в інших евакуаційних, транспортних чи інших операціях. На контейнерах закріплюється чалочне й інше возимо майно.

Для забезпечення можливості транспортування запасних частин, агрегатів та іншого обладнання загальною масою до 1,5 т на БРЕМ «Атлет» встановлюється вантажна платформа.

На ній за допомогою набору спеціальних кронштейнів можуть кріпитися двигун, коробки передач, паливні бочки (до 5 шт.), Інше обладнання або ж насипні вантажі. Платформа встановлюється на кронштейнах на даху МТВ. При технічному обслуговуванні платформа відкидається на корму, забезпечуючи вільний доступ до заправних горловин і які обслуговує системам.

БРЕМ «Атлет» обладнується системою постановки димової або аерозольної завіси, яка включає в себе 8 пускових мортир, що забезпечують постановку завіси на дальності до 50 м від машини.

Крім того, БРЕМ «Атлет» має систему постановки термодимової системи аналогічну застосовуваної на базовому танку.
На правом командирському люку встановлюється дистанційно керована зенітна установка з кулеметом калібру 12,7 мм. Вона призначена для знищення наземної неброньованої, легкоброньованої техніки і живої сили противника, а також низько літаючих, не швидкісних цілей на дистанціях до 2 км. Наведення по наземних цілях здійснюється командиром, через приціл ТКН-5, по повітряних і висотним - через зенітний приціл ПЗУ-7.
У горизонтальній площині наведення кругове електромеханічними приводами.

Боєкомплект кулемета становить 450 патронів, які укладаються в трьох магазинах, один з яких встановлюється на зенітної установці. Екіпаж БРЕМ «Атлет» озброєний трьома автоматами АК-74, одним сигнальним пістолетом калібру 26 мм та 10 ручними гранатами типу Ф-1. Боєкомплект автоматів складається з 450 набоїв, покладених в 15 магазинах. На вимогу замовника комплектація БРЕМ «Атлет» озброєнням може бути змінена або доповнена.

Для забезпечення високого рівня виживаності в бойових умовах корпус БРЕМ «Атлет» забезпечує захист екіпажу і його основних вузлів і систем від вогню стрілецького великокаліберного озброєння, а з лобової проекції від вогню малокаліберних артилерійських систем.
Для гасіння осередків займання у відсіку МТО і в машинному відділеннях встановлюється швидкодіюча система ППО дворазової дії з термодатчиками.

В жилому відділенні встановлюються оптичні датчики.

Також в укладці встановлюються два ручних вогнегасника. Для забезпечення функціонування БРЕМ «Атлет» в різних кліматичних умовах на ній може встановлюватися система обігріву екіпажного відділення і кондиціонер. Подолання і функціонування на заражених ділянках місцевості забезпечується системами ПРХР і ФВУ. Очищення оглядових приладів членів екіпажу від забруднень здійснюється за допомогою системи гідропневмоочісткі. Перераховані системи аналогічні системам базового танка.

БРЕМ «Атлет» транспортується наземним, річковим, морським та повітряним видами транспорту без обмежень по дальності. По дорогах загального користування транспортування може здійснюватися як своїм ходом з використанням асфальтоходними гусениці, так і за допомогою трейлерів вантажопідйомністю до 50 і тягачів, здатних буксирувати причіп загальною масою не менше 60 т.

Повітряним транспортом перевозиться літаками транспортної авіації з фюзеляжної завантаженням типу Ан-124. Річковим і морським транспортом БРЕМ «Атлет» перевозиться трюмні і палубним способами із завантаженням та розвантаженням за допомогою кранового обладнання або своїм ходом. Залізничним транспортом перевезення може здійснюватися на вантажних платформах з вантажною шириною не менше 2870 мм і довжиною не менше 10 м